Från behov till innehåll: så säkerställer vi att informationen blir begriplig

Allt innehåll ska gå att koppla till ett faktiskt behov, då får vi rätt innehåll som användarna efterfrågar. Men innehållet måste också vara begripligt. Därför tar vi ett nytt grepp kring vem som skapar innehåll och hur det går till.

Den stora förändringen är att vi, förutom att strikt utgå från behoven, går från ca 150 lokala webbredaktörer till en central webbredaktion. I korthet ser metoden ut som följer:

  1. Behov identifieras: önskemål kring innehåll kommer in via verksamheter och andra källor
  2. Webbredaktionen säkerställer att det är ett faktiskt behov enligt behovskriterier
  3. Behovet landar i behovslistan och prioriteras
  4. Webbredaktionen planerar och strukturerar behoven
  5. Webbredaktionen skapar innehåll, språk och form granskas av ”läskompis”
  6. Fakta granskas av verksamheten
  7. Innehållet publiceras av webbredaktionen
  8. Kontinuerlig förbättring: Innehållet hålls aktuellt och korrekt, behovet verifieras

Tidigare såg metoden ut ungefär så här:

  1. Önskemål att publicera information kommer från verksamheten
  2. Verksamheten skapar innehållet, publicerar
  3. Innehållet uppdateras

Den centrala webbredaktionen består av ett team av ca 7 webbredaktörer/innehållsdesigners (tjänster). De lokala webbredaktörerna hade rollen webbredaktör men var oftast anställda som något helt annat med för lite tid och mandat till redaktörskapet.

kvalitet

 

Annonser
Publicerat i Uppsala.se
One comment on “Från behov till innehåll: så säkerställer vi att informationen blir begriplig
  1. […] har. Vi har tidigare berättat om hur vi utgår från behov när vi skapar innehåll och  vilken metod den centrala redaktionen använder. Här är ett konkret exempel på hur det går […]

Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: