Se hur vi gör om innehållet

Funktioner, design och inte minst innehåll på nya uppsala.se utgår från behov som vi vet att användarna har. Vi har tidigare berättat om hur vi utgår från behov när vi skapar innehåll och  vilken metod den centrala redaktionen använder. Här är ett konkret exempel på hur det går till.

  1. Statistiken visar att många användare vill veta hur mycket det kostar att ha barnen på förskola i Uppsala.
  2. Webbredaktionen skapar en sida på beta.uppsala.se och utgår från information på nuvarande uppsala.se. Den nya sidan är skriven på klarspråk och bara det viktigaste finns med.
  3. En faktagranskare från verksamheten kontrollerar att allt är korrekt.
  4. Sidan om avgifter för förskola och familjedaghem är klar!

Ett annat exempel är hur behoven ”veta mer om och ansöka om vårdnadsbidrag” samt ”säga upp vårdnadsbidrag” tillsammans gjorde att sidan Om vårdnadsbidrag kom till. Här valde vi att presentera den mer komplexa informationen som en guide där informationen är uppdelad i olika avsnitt. Allt för att förenkla för användaren.

Jämför gärna exemplen ovan med hur det ser ut på uppsala.se idag. Tycker du att det blir bättre? Det tycker vi.

Ta gärna en titt i vår behovslista för att få en ögonblicksbild av hur mycket innehåll som är skapat på beta.uppsala.se just nu. I listan finns cirka 600 behov och idag har vi skapat innehåll som ungefär motsvarar drygt 150 behov. Allt kommer inte att vara på plats när vi lanserar nya uppsala.se men vi vet att medborgarnas viktigaste behov kommer att tillfredsställas. Å andra sidan blir ju en webbplats aldrig klar.

Annonser

Scrum master

Tagged with: ,
Publicerat i Uppsala.se
%d bloggare gillar detta: