Användningstest 3 – tester på mobiltelefon

Nu har vi gjort en första användningstest av hur väl navigering och hittbarhet fungerar i en mobiltelefon. Testerna gjordes på stadsbiblioteket med 5 slumpmässigt utvalda testpersoner. Vi använde samma uppgifter som i det tidigare testet på desktop.

  • Du ska hjälpa en släkting att ansöka om hemtjänst (3/5 klarade).
  • Du vill felanmäla en trasig gatlykta (5/5 klarade).
  • Du undrar vilka förskolor som finns i närheten av din bostad (5/5 klarade).
  • Du vill veta vilka politiska partier som sitter i ledningen för kommunen (3/5 klarade).

Alla testpersoner genomförde uppgifterna väldigt bra och upplever också att sajten har en bra navigeringsstruktur. Menyerna upplevs som enkla och det har inte varit några större problem att lösa uppgifterna. Sökfunktionen upplevs också som bra, några testpersoner använde sök och fick rätt sökresultat som första alternativ.

Några reflektioner kring problem och möjliga lösningar:

  • Alla testpersoner kom in till Organisation & styrning men några hade svårt att skilja på kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Uppgiften var att hitta de partier som sitter i ledningen för kommunen. Svaret finns på sidan om kommunfullmäktige men också under Så fungerar kommunen. Trots att länken dit har hjälptexten ”Vem styr kommunen, hur styrs kommunen…” så var det bara en testperson som löste uppgiften genom att klicka där. Övriga letade svaret under Organisation och där krävs viss förkunskap för att lösa just denna uppgift. Här får vi titta på hur vi kan göra det ännu tydligare att hitta rätt.
  • Det stora problemet var i guiden för hemtjänst. (Guide är en sidtyp, ett separat inlägg om våra olika sidtyper kommer senare!) Vissa fastnade vid kontaktuppgifterna. Vissa klickade sig vidare i guiden med hjälp av stegen längst ned. Ingen av testpersonerna förstod att man kunde klicka och öppna guide-menyn med alla steg. När man letar efter ”Ansök om hemtjänst” som ligger som steg 4 är att svårt att få en överblick av detta när man inte kan se vad guiden innehåller. Åtgärden är att få användarna att förstå att man kan öppna guide-menyn. Det kan vara så att den behöver designas på ett annat sätt så att användarna upplever att den finns där och är klickbar. Eventuellt kan någon form av ledtext som visar hur många steg som finns i guiden hjälpa. En annan lösning kan vara att alltid visa de första två stegen i en guide, och en länk för att visa resten (för att hinta om hur menyn funkar). Ett alternativ är att visa alla guide-steg som default (som det görs i desktop), men syftet med den här typen av funktion är att spara plats och utrymme i mobiltelefoner där man har begränsade ytor att arbeta med. En utmaning, således!

Rapport test 3 mobilt användningstest av nya uppsala

Annonser
Publicerat i Uppsala.se
One comment on “Användningstest 3 – tester på mobiltelefon
  1. […] snabb inblick i ett stort och komplext område (som till exempel funktionshinder eller bygglov). Tidigare tester har dock visat att guider kan vara svåra att överblicka i mobilen. Sedan dess har vi ändrat […]

Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: