Designa med data – analys av besök per ingång

Den tredje designpricipen lyder: låt användardata styra designvalen. Det gör vi bland annat genom att analysera besöksdata och beteenden på sajten.

Att se och analysera hur användare beter sig på sajten hjälper oss förstå och möta deras behov på ett bättre sätt.

Hur gör vi då det? Vi har bland annat testat att utgå från en ingång på startsidan och sedan djupdyka i hur våra besökare surfar runt under just den ingången. Hur rör de sig mellan olika sidor? Vilka sökord använder de sig av för att komma till en sida? Söker de vidare när de väl står på en sida? Vilka sökord använder de då? Hittar de fram till våra tjänster – och använder de dem?

Att se hur besökare använder webbplatsen hjälper oss att få insikt i vad de saknar, vad som är otydligt och vilka synonymer vi eventuellt borde lägga till.

Vår rutin för att analysera besök per ingång

Vi går igenom alla sidor under en ingång och tittar på besökarnas beteendemönster. Utifrån de iakttagelser vi gör, föreslår och genomför vi åtgärder som vi hoppas ska förbättra innehållet. Efter en period går vi sedan tillbaka till sidorna och kollar om våra åtgärder fått effekt – gjorde de sajten bättre för våra användare?

Här är exempel på ett par av de frågor vi använder som stöd när vi tittar igenom sidorna i Google analytics:

1)    Hur navigerar våra besökare?

navigeringsoversikt

Vi tittar på Hur besökare navigerar till och från den sida vi vill undersöka. Navigeringsöversikten från Google analytics visar sidan om att räkna ut avgift för hemtjänst. Vi kan se att 49 av besöken till sidan har skett från samlingssidan Äldreomsorg och senior och att 13 av besöken har skett via länk från guiden Hemtjänst – så fungerar det. Under rubriken Ingångar kan vi se att 15 procent av besöken till sidan inte har en föregående sidadress. De har alltså landat direkt på sidan antingen via Google eller en länk från en annan webbsida. Resterande har följaktligen navigerat till sidan eller använt den interna sökmotorn. Om vi vill veta hur många som har använt den interna sökmotorn kan vi i fältet ”Sökning:” skriva in ”/sok“. Då ser vi även vilket sökord som besökaren använt.

Vi ser också att 40 procent av besökarna valde att faktiskt påbörja en uträkning av hemtjänstavgiften. 27,5 procent valde att klicka på länken under ”Se även”, alltså ”Hemtjänst – så fungerar det”.

Vad kan vi då dra för slutsatser av siffrorna? I det här fallet får vi fråga oss om det är bra nog att 40 procent väljer att använda det smarta svaret för att räkna ut hemtjänstavgiften, eller om vi borde vidta åtgärder för att försöka öka andelen? Vi kan också kika vidare på fler aspekter och till exempel titta på hur mobilanvändare navigerar.

2)    Vad använder besökare för sökord på sidan, vad saknas och vilket innehåll är relaterat?

Genom att undersöka vad besökare använt för sökord på en sida kan vi få insikt i vad besökaren saknar. Vi kan också se vilket innehåll som är relaterat till den aktuella sidan.

sokord

Bilden visar sökningar som besökare har gjort från sidan Studenternas idrottsplats. Vintertid är det många som besöker Studenternas för att åka skridskor. I statistiken kan vi se att besökare även är intresserade av andra platser för skridskoåkning och därför kan en rimlig åtgärd vara att länka till Relitahallen och Gränby ishall.

Så tänker vi – hur tänker du?
Det här var exempel på hur vi tänker när vi kikar på statistiken. Men vi gör hela tiden nya upptäckter i Google analytics och provar oss fram för att hitta ett så bra sätt som möjligt att analysera våra data. Skulle du tolkat siffrorna annorlunda eller har du idéer du vill dela med dig av? Kommentera gärna!

Annonser
Tagged with: , ,
Publicerat i Uppsala.se
%d bloggare gillar detta: