Användningstest – 2012 vs. 2015

Sedan nya uppsala.se lanserades i december 2014 har vi genomfört flera användningstester. Vi har bland annat testat sajten i mobiltelefon och testat guider. Vi testade såklart även under prototypstadiet.

Den här gången har vi testat hur den nya sajten fungerar i jämförelse med den gamla. Vi dammade helt enkelt av ett test från 2012 och gjorde det igen. Samma tillvägagångssätt, med samma frågor och samma åldersgrupper.

Testet var av typen ”gerillatest” på stadsbiblioteket. Två av oss agerade testledare respektive observatör, där testledaren gav testpersonen uppgifter att lösa på uppsala.se medan observatören antecknade hur testpersonen agerade.

Testpersonen fick dessa uppgifter:

  1. Du har en nära anhörig som är äldre och börjar ha svårt att röra sig. Personen behöver ta bort trösklarna i sin bostad och du ska hjälpa till att söka bidrag till det. Var hittar du blanketten?
  2. Du ska kontakta Sofia Lindström på Uppsala kommun för att lösa ett ärende. Hitta hennes telefonnummer på http://www.uppsala.se.
  3. Du bor i Norra Bäcklösa. Du är intresserad av att veta vilket skede detaljplanen för Norra Bäcklösa är. Var hittar du informationen?
    Samma frågor ställdes alltså 2012 på den tidens uppsala.se.

Resultat och jämförelse med 2012

teckenforklaring-anvandartest-uppsala-se

Uppgift 1:

fraga1-anvandartest-uppsala-se

Uppgift 2:

fraga2-anvandartest-uppsala-se

Uppgift 3:

fraga3-anvandartest-uppsala-se

För att kunna se detaljplanen behöver besökare på dagens uppsala.se navigera till en annan webbplats. Vi har därför valt att se sidan ”Detaljplaner” som mål för uppgift 3.

Totalt:

totalt-anvtest-uppsala-se

Reflektioner och kommentarer

Baserat på det här användningstestet är nya uppsala.se mer användarvänlig än den tidigare sajten. På samtliga frågor är andelen som hittar rätt större än tidigare och de hittar också informationen snabbare nu jämfört med 2012.

Vi kan se att användare mer sällan navigerar vilse på dagens uppsala.se. En av anledningarna kan vara att vi har en plattare struktur idag. För att nå informationen i fråga 1 och 3 i testet behöver dagens besökare tre klick, tidigare behövdes fyra klick.

I 2012-års test valde besökarna ofta rätt huvudingång men hamnade därefter på villovägar. Till exempel klickade många besökare på material i ämnesområdets introtext eller i högerspalten. På dagens webbplats finns varken material i högerspalt eller introtexter på ämnesområdena. Det minskar risken för att gå vilse och bidrar till att besökare hittar rätt snabbare och enklare.

För att söka efter en person behövde besökaren tidigare kryssa i rutan ”sök person”. De flesta testpersonerna 2012 insåg inte det till en början. På dagens uppsala.se behövs inte det vilket förklarar varför besökarna i det nya testet klarade uppgift 2 snabbare.

Annonser
Publicerat i Uppsala.se
One comment on “Användningstest – 2012 vs. 2015
  1. […] Enligt Internetworld finns det en tydlig trend bland sajterna på årets topp 100-lista: fler och fler skalar av och gör minimalistiska webbupplevelser, där innehåll och funktion får ta plats snarare än ball design och flashiga lösningar. Det gäller i allra högsta grad även för uppsala.se. Att sajten fungerar bra ser vi också i våra egna användningstester. När vi jämförde uppsala.se med den vår tidigare sajt, vann den nya med hästlängder. Läs resultat från användningstestet. […]

Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: