Nytt ramverk, uppdaterad form och ny sidtyp

I juni började vi arbetet med att lägga till ett nytt ramverk på uppsala.se. Ramverket heter Bootstrap och är ett välkänt ramverk bland webbutvecklare.

Ett ramverk sparar tid när man bygger en ny webbplats och när man bygger vidare på en befintlig. I ett ramverk finns det förutbestämda regler för hur innehållet ska placeras, hur mycket luft det ska vara mellan kolumner och hur innehållet ska visas för en besökare som har en liten eller stor skärm.

Tidigare har vi arbetat med ett egenutvecklat ramverk som togs fram till arbetet med nya uppsala.se 2012/2013. Anledningen till att vi har ersatt det med Bootstrap beror främst på att vi är ett för litet team för att jobba med ett eget ramverk. Vi lägger vår tid på att bygga nytt och förvalta tidigare byggda sidtyper, e-tjänster och system, istället för att gå vidare med det egenutvecklade ramverket.

Men varför startade vi arbetet med att lägga till ett nytt ramverk i juni, när semesterperioden startar? Svaret är att det är det bästa tillfället att utföra denna typ av ändring. Ett nytt ramverk innebär förändringar i hela webbplatsens struktur och det är nästintill omöjligt att göra sådana ändringar när det är full produktion med annat.

 

Uppdaterad form

När vi la till ett nytt ramverk fick vi möjlighet att göra uppsala.se bredare och detta visas för de som besöker vår webbplats via en dator med en normalstor eller stor skärm.


Rent visuellt har vi ändrat utseendet på startsidan för att lyfta de olika ingångarna (Boende och trafik, Stöd och omsorg etcetera) ytterligare.

 


På sidor med mycket innehåll har vi lagt till en vit bakgrundsplatta som vi kallar för arket. Det är en ganska vanlig lösning man kan ta till för att göra det lättare för besökaren att läsa.

 

Ny sidtyp, kampanjsida

Uppsala kommuns webbplats, uppsala.se, innehåller en stor mängd information och innehållet varierar från att visa upp dokument kopplade till kommunfullmäktiges möten (kallelse, ärenden, protokoll) till hur man går tillväga för att söka bygglov. Vi utgår från våra användares behov och skapar innehåll och tjänster som är efterfrågade och till nytta för många.

När vi har tagit fram en ny mall för kampanjsidan har vi lyssnat in vår egen organisations behov av att kommunicera innehåll som inte är kopplat till ett specifikt behov hos en användare. Det kan handla om att uppmuntra medborgare till att vara en smart trafikant eller att få fler att cykla till jobbet. Denna typ av innehåll har vi tidigare försökt att lyfta på flera olika sätt genom att använda sidtyper som egentligen är skapade för andra typer av innehåll.


På vår nya kampanjsida kan vi använda en stor bild (foto eller illustration) som bakgrund. De personer som har sett kampanjen i en annons, på sociala medier eller i annan kanal kan då lätt känna igen sig.

 


Redaktören kan nu lägga till knappar för att lyfta fram viktiga funktioner/viktigt innehåll, till exempel anmäla sig eller fylla i en enkät. Det går nu också att dölja innehåll i in- och utfällbara paneler för att sidorna inte ska bli så höga/långa.

 

Annonser
Publicerat i Uppsala.se
%d bloggare gillar detta: